Źródło: English with...games and activities, wyd. ELI
Step 1
Complete the sentences:
1. Elaine is Harry's _____
2. Adrian is Patricia's _____
3. Adrian is Harry's _____
4. Susan and David are Harry and Elaine's _____
5. Mary is Harry and Elaine's _____
6. Steven is Harry and Elaine's _____
7. Susan is Mary's _____
8. Steven is David's _____
9. Albert and Elizabeth are Adrian's _____
10. Albert and Elizabeth are Steven's _____
11. Patricia is David's _____
12. Adrian is David's _____
13. Elaine is David and Susan's _____
14. Harry is David and Susan's _____
15. Elaine, Harry, Patricia and Adrian are Albert and Elizabeth's _____
Answers:
1. sister 2. brother 3. cousin 4. parents 5. aunt 6. uncle 7. sister-in-law 8. brother-in-law
9. grandparents 10. parents-in-law 11. niece 12. nephew 13. daughter 14. son 15. grandchildren
Step 2
Read the text and find out what these numbers represent.
22 - 17 - 7 -
15 - 1 - 18 -
Żródło: http://izeanddan.com/wp-content/uploads/2013/02/Cast.png
Vladimir and Zynaida Chernenko have got 17 children. The oldest is Sergey - 22 years old, the youngest is one-week-old. Eleven of the
children were born in the Ukraine, before the family moved to the USA. Vladimir Chernenko works as a security guard at a school. His wife stays home with the children. They haven't got plans to have more kids. They live in a small house. It has got seven rooms. Also, they have got a 15-seat minivan to make the transport easier. All the children help with cooking and cleaning. 'It's cool to be the biggest family in America' - says 18-year-old Dimitry - 'I come home from school and I'm never bored. You always have something to do'.
(adapted from: usatoday.com)
Answers:
22 - the age of Sergey 15 - number of seats in the car 17 - number of children 1 (week) - the age of the youngest child 7 - number of rooms in the house 18 - the age of Dimitry
Step 3
Look at the text and complete the sentences.
1. Vladimir and Zynaida Chernenko _____ 17 children.
2. They _____ plans to have more children.
3. It _____ seven rooms.
Answers:
1. have got 2. haven't got 3. has got
Step 4
LONG
FORM
|
|
SHORT
FORM
|
|||
I
|
have
|
got
|
I've
|
got
|
|
you
|
you've
|
||||
he
|
has
|
he's
|
|||
she
|
she's
|
||||
it
|
it's
|
||||
we
|
have
|
we've
|
|||
you
|
you've
|
||||
they
|
they've
|
Step 5
Complete the text with a correct form of 'be' (am/is/are) or 'have got' (have got/has got)
My name 1. _____ Kate. I 2. _____ 35 years old. I 3. _____ a husband. His name 4. _____ Tom. Tom 5. _____ 36 years old and he 6. _____ an architect. He 7. _____ tall and he 8. _____ blonde hair. We 9. _____ a daughter - a 3-year-old Julia. We 10. _____ very happy.
Answers:
1. is 2. am 3. have got 4. is 5. is 6. is 7. is 8. has hot 9. have got 10. are
Footnotes
Pytanie, które nurtuje pewnie każdego - po co to 'got'? Czy nie można powiedzieć po prostu 'have'?
Oczywiście, że można, nawet polecam, będzie mniej problemów :). Cała sprawa to wierzchołek góry lodowej, gdzie co nowa opinia, w zależności od narodowości, to sprzeczne informacje.
Co jest pewne, to fakt, że wyrażenie 'have got' pojawia się częściej w British English i traktuje się je jako mniej formalne (Swan in Practical English Usage). Zdarza się, zwłaszcza w szybkiej wymianie zdań, że ktoś w ogóle pominie 'have', produkując zdanie, typu: 'Got a problem', 'Got time?'. Koleżanka z Kalifornii, z którą pracuje na co dzień, zawsze patrzy na mnie z dezaprobatą jak słyszy ode mniej 'got', bo 'po co używać dodatkowych słów, które nic nowego nie wnoszą?'. Dlatego w obecnej sytuacji
staram się nie stosować ale przyznaję, że czasem zdarza się
niepostrzeżenie, jak mi pasuje 'na ucho', do rytmu całego zdania.
Jak ktoś decyduje się na używanie fromy 'have got' musi pamiętać o dwóch istotnych sprawach. Po pierwsze 'have got' używamy tylko do określenia własności, mówiąc o rzeczach, które posiadamy ('I have a car' albo I've got a car' - nie ma różnicy). W innych wyrażeniach, gdzie ma zastosowanie 'have' (have a shower, have a break, have a fever etc.) użycie 'have got' byłoby błędem.
Po drugie - kwestia formy pytającej i przeczącej. Czasownik 'have' podlega naturalnie takim zasadom jak każdy inny i wobec tego pytamy i przeczymy przy użyciu operatora. 'Have got' ma inaczej.
'HAVE'
(Present Simple)
|
|
'HAVE
GOT'
|
|||||||
|
I
|
have
|
a
car.
|
|
I
|
have
got
|
a
car.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
?
|
Do
|
you
|
have
|
a
car?
|
Have
|
you
|
got
|
a
car?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I
|
don't
|
have
|
a
car.
|
I
|
haven't
got
|
a
car.
|
|
Najczęściej popełniane przez uczniów błędy są spowodowane mieszaniem obu form, np. 'Have you a car?', 'I don't have got...' etc. Także albo i albo :). I na koniec pamiętajmy, że 'have got' używamy tylko w czasie teraźniejszym.
Dzięki za lekcję.
OdpowiedzUsuń